Wat u moet weten over uw website optimaliseren
Het aantal websites is de afgelopen jaren explosief gestegen. De concurrentie op het internet is dan ook moordend. Zoekmachines zoals Google en Yahoo moeten ervoor zorgen dat de zoekresultaten relevant zijn aan de zoekopdracht die een gebruiker geeft. Zij hebben algoritmes ontwikkeld die ervoor moeten zorgen dat bezoekers de meest relevante informatie te zien krijgen. Die komt natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten te staan. Maar hoe zorgt u nu dat uw website bovenaan komt? Wel, door uw website optimaliseren.
Uw website optimaliseren voor zoekmachines
Het merendeel van de algoritmen van Google is bekend. Op basis hiervan zijn verschillende richtlijnen en methodes ontwikkeld. Het implementeren van deze richtlijnen en methodes in uw website noemen we zoekmachine optimalisatie. Uw website optimaliseren gaat niet alleen om het schrijven van relevante content, maar ook om het gebruiken van de juiste zoekwoorden, het correct gebruiken van titels, ‘schone’ code, enzovoorts.
Uw website optimaliseren en resultaten zien
De resultaten van het implementeren van de diverse methodes voor website optimaliseren zijn doorgaans niet meteen zichtbaar. Het duurt namelijk even voor ze door Google geïndexeerd worden. Gelukkig kunt u de resultaten wel meten, namelijk door het koppelen van Google Analytics aan uw website. U kunt hiermee in één oogopslag zien hoeveel bezoekers uw website krijgt, waar ze vandaan komen, hoe ze op uw website terecht zijn gekomen, welke pagina’s ze bezoeken, enzovoorts.
Website optimaliseren met content
Eén van de belangrijkste zaken voor uw website optimaliseren is het schrijven van veel relevante content. Die content moet niet alleen relevant maar ook uniek zijn; websites met teksten die van andere sites zijn gekopieerd worden hard bestraft door de zoekmachines, en lager in de zoekresultaten weergegeven. Een grote diversiteit aan content helpt ook bij uw indexatie; zorg dus naast teksten ook voor afbeeldingen en video’s.
Website optimaliseren met zoekwoorden
Er zijn verschillende methodes om te achterhalen op welke zoekwoorden uw doelgroep het meest zoekt, hoe vaak er op die woorden gezocht wordt en hoe hoog de concurrentie is bij die specifieke worden. De zoekwoorden waarop het meest gezocht wordt en waarbij u het minst concurrentie heeft, zorgen voor het beste resultaat. Die zoekwoorden verwerkt u in o.a. uw content, paginatitels, meta-descriptions en afbeeldingtitels. Dit is een essentieel onderdeel van uw website optimaliseren.
Website optimaliseren met links
We maken onderscheid tussen interne links en externe links. Interne links zijn verwijzingen binnen uw website, externe links zijn verwijzingen vanaf een andere website. Onder dat laatste vallen bijvoorbeeld ook links vanaf sociale media platformen. Interne links, maar vooral externe links zijn van essentieel belang bij uw website optimaliseren; als uw site vaak vermeldt wordt, dan is de kans groter dat hij relevante content bevat.
